OIF diorama

OIF diorama

Berichtdoor MetalMilitiaNL » 23 Nov 2012, 19:53

Ik ben begonnen met een OIF diorama (Operation Iraqi Freedom) en aangezien ik eerst met de voertuigen ben begonnen plaats ik het in deze thread (en ik vond het zielig dat het hier zo leeg was)

Ik ben begonnen met een Italeri kit van de Oshkosh M977, deze heb ik al een paar jaar geleden gestart, maar nu ben ik bezig deze te veranderen naar een guntruck.
Hij is nog niet af en heb ook niet zoveel foto's van de bouw, alleen van de laatste sessies.

De eerste paar foto's zijn gemaakt met mijn oude Samsung Star, daarna met de Samsung Galaxy S3, die zijn veel beter.

Scratchbuilding van de geschutsaffuit en stellage hiervoor.
Afbeelding
Afbeelding

Laadbak met hout inleggen.
Afbeelding

Staal voor de deuren geplaatst en een bak achter de bestuurderskant gemaakt.
Afbeelding

Geschutsaffuit, bagagerek boven passagierskant en dubbele .50 M2 HB standaard gemaakt met in-field-build gunshield.
Afbeelding

Houten muren in laadbak gemaakt.
Afbeelding

Twin M2 HB houder met gunshield geplaatst.
Afbeelding

In de laadbak als test geplaatst.
Afbeelding

Setup test voor het verweren. (nog niet alles af)
Afbeelding

Close-up zicht binnen in de cabine.
Afbeelding
Afbeelding

Eerste stap gemaakt met het verweren van de deurpanelen met een iets lichtere kleur.
Afbeelding

Gedeelte van de load out van de Oshkosh (uiteindelijk zal er niet alles uit deze doos het halen, maar worden er nog andere dingen toegevoegd)
Afbeelding

Tankdop op de benzine tank gemaakt (deze zat niet op het model verwerkt)
Afbeelding

Extra tank gebruikt uit de spare parts box en een houder gemaakt.
Afbeelding

Het verweren van de wielen (8 op deze manier en 1 lichter)
Afbeelding

Begonnen met het verweren van de hele vrachtwagen met pigmenten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zover het bouwverslag van de Oshkosh, er zullen later nog afbeeldingen volgen.

Verder ga ik een oud kitje van Revell van een HMMWV M998 Cargo/troop carrier ombouwen tot een IED gun truck.
Zoals deze, maar dan veel scratchbuilding;
Afbeelding

En dan komt nog de M1114 HA Tactical Vehicle erbij die ik in Koopspook 2012 heb laten zien;
Afbeelding

Daarnaast komen er nog een 20-tal figuren bij, waarvan ik zeker 10 moet opereren en converteren naar andere houdingen en/of totaal anders uitziend, bijv. van Vietcong naar Iraakse vrijheidstrijders.

Elke vorm van opbouwende kritiek of opmerking is welkom, ik verwacht het zelfs.

Ferdi
If you got 'em, built 'em
Gebruikers-avatar
MetalMilitiaNL

Re: OIF diorama

Berichtdoor Poison Ivy » 24 Nov 2012, 20:10

Dat scratcbuild gaat je goed af Ferdi, een klein puntje, ik zou het A-Team logo ook even wat vuiler maken , ziet er nu een beetje te schoon uit tegenover de rest :lol:
Voor de rest vind ik het een mooie vrachtwagen.

groetjes Rika
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Poison Ivy

Berichtdoor white-chief » 26 Nov 2012, 17:32

Hij ziet super gaaf uit heb hem al in het echt mogen aanschouwen. ik doe het niet na.

:cpho01:
"Politiek is bijna even opwindend als oorlog, en even gevaarlijk. Tijdens een oorlog kan je maar één keer worden neergeschoten, maar in de politiek telkens opnieuw."1939 Sir Winston Churchill
Gebruikers-avatar
white-chief

Berichtdoor Python66 » 27 Nov 2012, 22:30

Ik ben niet bekent met de werkelijke A-Team guntruck, maar je hebt een houten opbouw in de laadbak geplaatst ?
Met mijn weinige kennis vindt ik de dikte van het hout erg opvallend dik.
Misschien is dit in het echt ook erg dik hoor, dat zal jij beter weten als ik.

Bij de wapens die in de plastic bak liggen vindt ik vooral erg veel zilver terug komen. Ik weet niet of dit in het echt ook zo is, maar ik zou het in dat geval zeker afzwakken.

Voor de rest vindt ik het erg leuk en geslaagd model. Ben benieuwd hoe deze er nog uit komt te zien straks.
Be a king? Think not. Why be a king when you can be a God !
Python66

Berichtdoor MetalMilitiaNL » 29 Jun 2014, 03:07

Hallo alle medebouwers.
Ik weet dat ik al heel lang niets van me heb laten horen, maar ik wil jullie alvast de reden laten zien waarom.
Ik ben al geruime tijd bezig met dit diorama wat gesitueerd is in Irak in 2003 of 2004.
De grondplaat word 150 cm lang en 60 cm breed, dus het word een flinke.
Het word een straatscene.
Hierop komen 4 grote gebouwen, nl; een flatje, een telecom winkel, een tapijt winkel en een groenteboer.
En in de voorgrond komt een kleine garage box en een ruine van een garage.
In de straat komen de Humvee guntruck en de HEMTT guntruck (beide nog niet af ivm nog missende accessoires)
Verder staat voor het appartement een Vespa Ape met bouw materialen.
Op de kruising staat een Hilux met achterop een rebel die gewond is.
Verder komen er nog verschillende figuren erop; in totaal ongeveer 10 Irakezen en 10 a 15 Amerikaanse soldaten.
Als ik straks wat verder gevorderd ben plaats ik weer wat meer foto's

Gebouw 1 - appartementen
Dit gebouw ben ik nog niet zeker over.
Ik heb het hele gebouw zelf gemaakt uit gipsplaten, is dus erg zwaar.
Intussen heb ik ook het 2de gebouw klaar en vind het 1ste gebouw erg donker geworden.
Ik denk er dus over om het appartementengebouw opnieuw te gaan maken op dezelfde manier als het 2de gebouw.

gebouw 1
Afbeelding

keukenblok 1
Afbeelding

keukenblok 1ste verdieping
Afbeelding

garage inrichting
Afbeelding

Afbeelding

garage rek en werkbank naast elkaar
90% van dezen is scratchbuild
Afbeelding

scratchbuild accuschroefmachine (7mm lang)
Afbeelding

Gebouw 2 - telecom winkel

Front van 2de gebouw-telecom winkel
Afbeelding

detail naar binnen door raam, verlichting en Irakese rebel
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

detail opname van linker hoek van 2de gebouw
Afbeelding

linker kant
Afbeelding

detail opname van linker kant de stroomverdelerkast
Afbeelding

Het dak met trappenhuis van 2de gebouw
Afbeelding

Vespa Ape

voertuig is een 1/32 die-cast, alle materialen achterin zijn scratchbuild
Afbeelding

Bouwafval container (geheel scratchbuild)

container geverfd, verweerd en gevuld
Afbeelding

Steekwagen
scratchbuild
Afbeelding

Toyota Hilux van Meng
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jerrycans
verschillende scratchbuild

Afbeelding

Afval container (en ook scratchbuild)

Afbeelding

HESCO barriers (scratchbuild)

Afbeelding

Koelbox (scratchbuild)

Afbeelding

OshKosh HEMTT M977 (Italeri)
MG affuit en rek, beplating in laadbak zijn scratchbuild
Hij is nog niet helemaal klaar, ben aan het wachten op wat .50 hulzen en schakels van Live Resin

Afbeelding

Alle komentaren zijn welkom.

Groeten,

Ferdi
Gebruikers-avatar
MetalMilitiaNL

Berichtdoor Poison Ivy » 29 Jun 2014, 23:22

Zo, jij bent behoorlijk druk geweest zeg, wat een mega update.
Vind de gebouwen en de aankleding goed uitzien, veel details ( altijd heel erg leuk om te zien ).
Behoorlijk veel foto's om te zien, zal eens rustig gaan kijken, zie op het moment teveel. :lol: :lol:
Zou graag een paar duidelijke foto's willen zien van het figuur wat je geschilderd hebt, naar mijn gevoel mag er iets meer leven in zitten, maar kan er niet goed over oordelen aan gezien er niet zo'n duidelijke foto van is.
Ik ga er eens rustig voorzitten en alle foto's eens even doornemen.
Voor de rest ga zo verder, word het een mooi en vooral hele grote dio :o :D
Ik heb zelf de Hemtt 1/35 van Italeri liggen, ik heb er 2 PE setjes bij gekocht, interior en exterior.
Afbeelding
groetjes Rika
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Poison Ivy

Berichtdoor Python66 » 03 Jul 2014, 09:17

:cpho01: :gpo01:
Pff met zo'n grote update is het bijna moeilijk om antwoord te geven.
Allereerst vindt ik het heel mooi wat je aan het maken bent. Van wat ik zie tenminste.
Het is natuurlijk nog niet af, maar je kan al wel zien waar het naartoe gaat. Het enige waar ik mijn vraagtekens een beetje bij zet is een armoured truck in een bevolkt gebied/stad. Deze trucks werden toch voornamelijk ingezet bij de verdediging van een konvooi ? Daarmee zou ik het meer voor de hand liggend vinden als een Hummer gebruikt zou zijn. Maar dat terzijde.

Ik vindt je gebouwen erg mooi gemaakt. Vast inderdaad wat zwaar :) Er zitten leuke, mooie en realistische details in verwerkt. Het kapotte balkon is erg leuk bedacht en goed uitgevoerd. De bekabeling langs het gebouw is ook top. Het geheel mag nog een iets stoffigere aanblik krijgen maar ziet er al erg goed uit.

Wat ik eerlijk gezegd iets minder vindt is je afvalcontainer (geel). Hier zitten wel veel krassen en roest op, maar ik mis een beetje het doorlopen van de roest (streaking). Misschien ligt dit ook aan de foto hoor.
Je figuren begrijp ik nog niet helemaal, maar dat komt misschien nog in het 'verhaal' naar voren. Ik zie bloed op het achterraam ? Bestuurder door het hoofd geschoten? En waarom heeft je insurgent achter het raam bloed op zijn broek ? Tenminste, zo lijkt het.

Ik hoop niet dat je het muggenziften vindt, want ik ben heeeeeel erg benieuwd hoe dit in een diorama verwerkt gaat worden. Want het ziet er allemaal heel leuk uit !
Be a king? Think not. Why be a king when you can be a God !
Python66

Berichtdoor MetalMilitiaNL » 03 Jul 2014, 15:19

@Rika

Het figuur heeft een wash gehad, meer wilde ik niet doen, omdat je eigenlijk alleen voornamelijk de elleboog ziet van buiten.

@Erik

quote"Het is natuurlijk nog niet af, maar je kan al wel zien waar het naartoe gaat. Het enige waar ik mijn vraagtekens een beetje bij zet is een armoured truck in een bevolkt gebied/stad. Deze trucks werden toch voornamelijk ingezet bij de verdediging van een konvooi ? Daarmee zou ik het meer voor de hand liggend vinden als een Hummer gebruikt zou zijn. Maar dat terzijde."
Je hebt gedeeltelijk hiermee gelijk, de guntrucks zijn voornamelijk gebruikt worden om konvooien te beschermen, maar ze werden ook ingezet bij checkpoints en patrouilles. Dit heb ik van een Amerikaanse vriend gehoord die zelf op een HEMTT guntruck heeft gediend in Irak.
Ook komt hier nog de Humvee guntruck bij te staan.

qoute"Het geheel mag nog een iets stoffigere aanblik krijgen maar ziet er al erg goed uit."
Het meer stoffig maken doe ik pas als ik alles op de grondplaat heb gezet, zodat ik een uniforme stofkleur krijg en dus een realistischer beeld.

quote"Wat ik eerlijk gezegd iets minder vindt is je afvalcontainer (geel). Hier zitten wel veel krassen en roest op, maar ik mis een beetje het doorlopen van de roest (streaking). Misschien ligt dit ook aan de foto hoor."
De vele krassen en roest is naar mijn mening wel realistisch gedaan, als men bedenkt dat daar veel gebruiksdingen tot op het moment van uit elkaar vallen worden gebruikt, dus je moet het zien als iets dat al lang en ruw gebruikt wordt.
Er zit wel streaking op, dus ik denk dat het idd de manier van fotograferen is, de foto's zijn namelijk allemaal met mijn mobiel gemaakt, was toen nog de Samsung Galaxy S3, heb intussen de Galaxy S5; die is iets beter.

quote"Ik zie bloed op het achterraam ? Bestuurder door het hoofd geschoten? En waarom heeft je insurgent achter het raam bloed op zijn broek ? Tenminste, zo lijkt het."
Ja de bestuurder is door het hoofd geschoten, moet alleen nog een gat in de voorruit maken, kwam er later achter dat ik dat vergeten was.
En de insurgent heeft geen bloed op zijn broek, moest eigenlijk een merkteken van zijn joggingbroek voorstellen, maar daar zie je gelukkig niets meer van.

quote"Ik hoop niet dat je het muggenziften vindt,"
Nee maak je daar maar geen zorgen over, ik heb zelf voor kommentaar gevraagd en het kan altijd zijn dat ik iets gemist heb dat anderen wel zien.
Gebruikers-avatar
MetalMilitiaNL

Berichtdoor white-chief » 07 Aug 2014, 16:06

ik heb hem live mogen aanschouwen, de fotos laten een iets vertekend beeld zien. het ziet er mooi uit.
de container ziet in het echt veel beter uit dan op de foto. op de foto ziet het er niet uit maar live ziet het er super uit.
"Politiek is bijna even opwindend als oorlog, en even gevaarlijk. Tijdens een oorlog kan je maar één keer worden neergeschoten, maar in de politiek telkens opnieuw."1939 Sir Winston Churchill
Gebruikers-avatar
white-chief

Berichtdoor MetalMilitiaNL » 23 Okt 2014, 23:04

Hallo mede-bouwers,

Eindelijk weer een kleine update voor mijn diorama.
Deze week na iets meer dan een maand wachten heb ik een pakketje uit de USA gekregen.
Ik had via een vriend wat Live Resin kitjes besteld, deze zijn hier bijna niet te krijgen en als ze al op een website staan zijn ze meestal op bestelling.
Ik heb nu enkele die ik graag wilde.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder nog wat foto's van mijn Oshkosh guntruck, hij is nu voor 99% klaar, alleen nog de hulzen en schakels voor de dubbele .50 plaatsen en een figuur converteren voor erachter.
Bij 100% compleet komen natuurlijk weer wat foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en een test setup voor mijn dio
Afbeelding

Tot de volgende update maar weer.
Gebruikers-avatar
MetalMilitiaNL

Volgende