Thin cement en verfsoorten

Thin cement en verfsoorten

Berichtdoor Jody » 03 Feb 2013, 22:16

Kan iemand mij vertellen wat "thin cement" nu precies doet.
Ook zou ik graag willen weten wat bijvoorbeeld de verschillende verfsoorten van Tamiya inhouden.
Je hebt X - XF - AS en TS series.
Ik heb wel 'n idee maar zou het toch graag nog even van de experts horen.
Bij voorbaat dank voor alle info.

Peter
Gebruikers-avatar
Jody

Re: Thin cement en verfsoorten

Berichtdoor Manuel » 04 Feb 2013, 08:32

Peter

Thin Cement, dat is een lijm die dunner is dan water
Dat is de lijm die ik ook gebruik, werkt sneller dan de revell contacta en laat geen rest achter,
Wat je met revell hebt is dat als je er teveel van gebruikt er een rest achter blijft, met de Thin Cement of Tamiya Extra Thin heb je dat niet.
Omdat het heel vluchtig is verdampt het heel snel en zonder restje, hierdoor lijmt/smelt het ook sneller het plastic aan elkaar.

Mbt de verf kan ik je niet echt helpen, weet alleen dat er acryl en enamel varianten zijn.
Denk dat Erik je hier meer info over kan geven.

Mvg Manuel
Manuel
Beheerder

Berichtdoor white-chief » 04 Feb 2013, 08:34

Hoi Jody

Thin Cement is hele dunne lijm, Meestal in een potje met een kwastje, mijn ervaring met deze lijm is dat het iets sneller droogt vooral de lijm van humbrol en Tamyia.
Dan de verf van Tamiya X= Glanzend en XF= is matt
De AS en TS Serie's die weet ik helaas niet, maar beslist dat iemand anders dit weet hier op het forum.

Mvg
George
Laatst gewijzigd door white-chief op 07 Feb 2013, 12:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
"Politiek is bijna even opwindend als oorlog, en even gevaarlijk. Tijdens een oorlog kan je maar één keer worden neergeschoten, maar in de politiek telkens opnieuw."1939 Sir Winston Churchill
Gebruikers-avatar
white-chief

Berichtdoor Python66 » 04 Feb 2013, 09:47

Extra Thin is erg geschikt voor kleinere onderdelen op moeilijkere plekken.
Ik gebruik het vaak door onderdelen tegen elkaar aan te duwen en dan even met het kwastje langs de connectie. Dan vloeit de lijm er heel mooi langs en in. Zelf vindt ik de lijm minder geschikt voor grotere onderdelen of waar meer druk op staat, dan gebruik ik liever Revell of Humbrol.

X en XF zijn duidelijk uit elkaar te houden: F= Flat oftewel matt.

De verschillen in spuitbus zijn:

AS = Deze kleuren zijn vooral bedoelt voor vliegtuigen en proberen de werkelijke kleur zo goed mogelijk te benaderen. Zijn dus prima te gebruiken i.c.m. plastic modelbouw.

TS = Zijn gewone kleuren die gebruikt kunnen worden i.c.m. plastic modelbouw. Deze kleuren kunnen, na uitharden, worden bijgewerkt met zowel emale verf als acryl verf.

PS = Deze kleuren zijn bedoelt voor transparante polycarbonaat bodies die worden gebruikt in RC. Deze zijn minder (niet) geschikt voor modelbouw vanwege de samenstelling van de verf die je model aan kunnen tasten.

Volgens mij.....
Be a king? Think not. Why be a king when you can be a God !
Python66

Berichtdoor Jody » 04 Feb 2013, 17:22

Heren, bedankt voor alle wijze woorden, daar kan ik wat mee.

Peter
Gebruikers-avatar
Jody

Terug naar Materialen