HAF AB 205 SAR 1/72 Italeri

HAF AB 205 SAR 1/72 Italeri

Berichtdoor Python66 » 27 Nov 2014, 10:47

Ik ben bij de buren uitgenodigd om mee te doen aan een Huey groepsbouw.
Een tijdje over nagedacht en aangezien het een Huey betreft, toch maar aangemeld.
Tegelijkertijd zal ik ook hier een verslag van de bouw plaatsen. Bij deze de intro, de werkelijke bouw gaat pas beginnen vanaf 1 december.

Ik ga meedoen met een Agusta-Bell 205 en ik gebruik hiervoor de Italeri UH-1D (Zelfde heli alleen is de UH-1 een militaire uitvoering).
Het wordt een SAR uitvoeren in dienst van de HAF (Hellenic Air Force, Griekse luchtmacht dus).

Klein beetje achtergrond:
De Agusta-Bell 205 en de 205-A1 zijn de civiele versies van de UH-1, bij iedereen beter bekend als de Huey.
Het oorspronkelijke model werd in 1955 gebouwd door de firma Bell Helicopters en productie van de Bell 205 begon in 1959.
De Bell 205-A1 is een bijgewerkte versie van de Bell 205, een beetje groter, heeft betere prestatie door meer pk's uit de motor te trekken, heeft verbeteringen in de transmissie en heeft een betere aerodynamische prestaties vanwege wijzigingen in de staartrotor.

De Griekse AB 205's werden in licentie geproduceerd door de Italiaanse Agusta.
De SAR AB 205's worden gebruikt als bevoorrading, (personeel)vervoer en SAR operaties. Ze zijn ingedeeld bij het 112e Command Wing, 358ste Transport/SAR "Pheaton" squadron, welke is gelegerd op Elefsis AB.

Het 358ste "Pheaton" bestaat/bestond uit de volgende toestellen:
- 20x AB 205 SAR, inmiddels 4 toestellen uit dienst
- 4x AB 212 VIP
- 3x A109, oorspronkelijk waren 6 A109 onderdeel van EKAB, maar na het crashen van 3 toestellen zijn de overige 3 vanaf 2003 t/m 2004 ondergebracht bij het 358ste "Pheaton". Daarna zijn deze ingedeeld bij SEAB (Medical Emergency Helicopter Unit) als onderdeel van HAF.

De uitrusting van HAF AB 205 SAR-configuratie bestaat o.a. uit een lier, reddingsmand, reddingszetel,
redding sling, speaker installatie, reddingsvesten, twee reddingsboten voor 7 personen elk, twee brancards,
fakkels, rookpods, diverse medische apparatuur, medische zuurstof en noodzakelijke materiaal voor eerste hulp.

Hieronder twee afbeeldingen van de AB 205, waarbij ik de keuze heb uit een mooie clean uitvoering of een lekker verweerde uitvoering.
Ik neig zelf toch meer naar een verweerd uiterlijk.
Welke kleurcodes er op de SAR's zitten, weet ik nog niet. Dit moet ik nog even uitzoeken.
Afbeelding
Afbeelding

En nog een klein filmpje van de AB 205 SAR
HAF AB 205 SAR

Ik ga voor mij SAR uitvoering onderstaande gebruiken.
[Afbeelding
Be a king? Think not. Why be a king when you can be a God !
Python66

Re: HAF AB 205 SAR 1/72 Italeri

Berichtdoor Python66 » 29 Dec 2014, 22:41

Inmiddels een start gemaakt met de AB-205.
Om het aangezicht binnen wat aantrekkelijker te maken, ben ik begonnen met wat bedrading toe te voegen.
Tevens wat styreen en lood toegevoegd. Tevens aan de andere kant (niet op foto) een brandblussertje gemaakt.

De collective/throttle en cyclic staan niet op de foto, maar deze zijn recht uit de doos prima.
Ik zit nog wel te puzzelen met de stoelen, maar ik verwacht deze toch gewoon uit de doos te gebruiken. Het dashboard moet ook nog flink gewijzigd worden dus deze staat ook nog niet op de foto. Tevens moeten er nog diverse bedradingen en luchtslangen toegevoegd worden.

Tevens de kleine deur aan één kant verwijderd om ook hier het zicht naar binnen te vergroten.
Hierbij alvast de eerste foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Python66

Berichtdoor Python66 » 04 Jan 2015, 16:16

Kleine update.
Inmiddels is het dashboard ook onder het mes gegaan. Tja,nogal. Het enige wat origineel is gebleven is zegmaar het zonnescherm.
Het PE paste niet. Dus het onderdeel van binnen leeg gemaakt, een nieuwe achterwand voor het PE gemaakt en deze in het originele onderdeel geplaatst.
Tevens naast het dashboard de airco voor de piloten toegevoegd. Daarna bedrading en luchtslangen toegevoegd om het geheel leuk op te vullen.

Ook een extra onderdeel achter het instrumentenpaneel gescratcht. Hier moeten nog instrumenten ingezet worden. Geen idee waar het voor dient, maar het zit er in :D

Alles zit nog los dus de slangen en bedradingen zullen nog wat gevormd en gebogen worden tzt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Python66

Berichtdoor Python66 » 12 Jan 2015, 00:03

Inmiddels weer een heel stuk verder. De bijgeleverde stoelen leken met een scheel, halfdicht oog nog niet op de stoelen in de HAF AB-205. Dus na even te hebben getwijfeld, heb ik er voor gekozen om mijn stoelen te scratchen. Voor een eerste poging vond ik het niet eens zo gek. Alleen de zitting heb ik behouden. Alleen de gordels moeten er nog op. De zitting zit tijdelijk met een piepklein druppeltje secondelijm vast, deze gaat er namelijk weer af voor het spuiten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Python66

Berichtdoor Python66 » 17 Jan 2015, 14:45

Gisteren weer een gezellige bouwavond gehad en lekker kunnen werken aan de AB 205.
De stoel van de observer is klaar.
De bank van Italeri/ESCI is niet slecht. Zeker gezien de leeftijd van de kit. Echter, ik vond het 'stof' te dik waardoor de buizen onder de bank niet mooi zichtbaar zijn, maar onderdeel zijn van de zitting. Ik heb daarom de bank van tape, koperdraad en styreen gemaakt.
Alles zit nog los en is grof/onbewerkt, dit wordt dus nog wat fijner en beter passend gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Python66

Berichtdoor plaksmurf » 19 Jan 2015, 13:32

Gaat lekker!
Hele mooie details!!!
plaksmurf

Berichtdoor Python66 » 25 Jan 2015, 23:53

Afgelopen week weer wat verder gegaan.
De afschermdoeken of netten of weet-ik-hoe-die-heten geplaatst in de achterste deel van het vrachtruim. De doeken bestaan uit 9 riemen.
Dus 36 gespjes geprobeerd te maken... wat een werk.
Tevens het leidingwerk aangelegd. Deze laat ik onder de doeken door gaan, echter in de echte gaan er een paar door gaten. Hier kwam ik te laat achter en laat het nu dus zo. Er moet nog wel aan beide zijden een brandstoftank toegevoegd worden.

Tevens de mast en het hydraulisch systeem van de lier toegevoegd.
Ook heb ik de ruimte tussen de cockpitdeuren en de schuifdeuren dikker gemaakt en wat details, zoals frame en spots, toegevoegd aan het plafond.

Tot zover mijn AB 205

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Python66

Berichtdoor Python66 » 19 Apr 2015, 21:58

Inmiddels weer een stuk verder met de AB 205
De binnenkant is in de kleur gezet. Klaar om in de romp te plaatsen.
Kleuren zijn wat hard door de flitser.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als we het in de romp plaatsen, dan zie je nog het volgende

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Python66

Berichtdoor plaksmurf » 20 Apr 2015, 12:25

Ziet er goed uit man!
plaksmurf

Berichtdoor Poison Ivy » 21 Apr 2015, 11:54

Ziet er heel goed uit, heel mooi gedaan.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Poison Ivy

Volgende

Terug naar In De Lucht