a-7b corsair II hobbyboss 1/48

a-7b corsair II hobbyboss 1/48

Berichtdoor giel » 17 Dec 2012, 22:31

ha allen
dit is mijn nieuwe uitdaging.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
ik zal deze x een uitgebreid verslag doen in dit topic. aangezien mijn trouwe broeders in plastic enigzins teleurgesteld waren in mijn vorige twee posts door te weinig info wil ik mijn leven beteren en weer terug in de roedel mijn plaats in te nemen :D
Afbeelding

alles zit netjes apart verpakt in plastic zakjes hou ik zelf wel van omdat dan niks in elkaar kan haken tijdens transport en er dingen af kunnen breken.
Afbeelding

zelfs de ruitjes zaten in aparte plastic zakjes. (werkelijk een droom die uit komt)
Afbeelding

kreeg er steeds meer een warm gevoel van. totdat ik een hele dikke vieze smerige naad over het midden van me ruitje zag lopen. de moet zakte werkelijk in me schoenen.
weet iemand hoe ik deze netjes profesioneel kan verwijderen?
Afbeelding

Afbeelding

cockpitje gemaakt en de inlaat en de main gear en dan die verleiding niet te kunnen weerstaan hoe past de romp om het geheel.
zie de foto's als gegoten daar werd ik toch wel weer helemaal gelukkig van. schuren is leuk maar je kan ook overdrijven is mijn motto.
Afbeelding

Afbeelding

als iemand weet hoe ik mooi die naad over mijn ruitje weg kan krijgen hou ik me aan bevolen. of een link kan posten van iemand die het heeft uit gelegt. ik zou u zeer dankbaar zijn.
morgen weer een uurtje kijken hoever we dan weer komen

gr giel
heb 70 hobby's , modelbouw en standje 69!
giel

Re: a-7b corsair II hobbyboss 1/48

Berichtdoor Poison Ivy » 18 Dec 2012, 09:53

Hee Giel,
Wat een gaaf toestel. Wat betreft de naad op het cockpit raam heeft phyton een mooie oplossing voor.
Ik weet het niet meer zeker maar ik dacht dat het als volgt ging. eerst met fijnschuurpapier de naad wegschuren,dan polijsten en dan in de P+.
Als ik het niet goed heb zal phyton mij wel aanvullen :D

Groetjes Rika
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Poison Ivy

Berichtdoor Python66 » 18 Dec 2012, 18:14

En wat Poison Ivy plaatst, klopt in het kort helemaal. Niets op aan te merken.

Als je geduld hebt, zal ik vanavond of morgenavond een hele uitleg plaatsen.
Wanneer je deze techniek goed toepast heb je prachtig resultaat.
Be a king? Think not. Why be a king when you can be a God !
Python66

Berichtdoor Jody » 18 Dec 2012, 20:23

Zou een dergelijke reparatie ook lukken bij lijmresten op raampjes ??
Gebruikers-avatar
Jody

Berichtdoor giel » 18 Dec 2012, 22:58

Dankje python
Ik kijk er naar uit wl het eerst zien voor ik de stap waag.
Heeft iemand wel eens geprobeerd met een drempel te polijsten
Of is dat te ruw?
giel

Berichtdoor Python66 » 19 Dec 2012, 08:37

Jody schreef:Zou een dergelijke reparatie ook lukken bij lijmresten op raampjes ??
Ja, mits de lijm niet in het plastic is getrokken. Ligt dus een beetje aan de lijm en het soort plastic.

giel schreef:Heeft iemand wel eens geprobeerd met een drempel te polijsten
Of is dat te ruw?
Ik heb het wel geprobeerd, maar ik vond het toch niet zo geweldig. Ik wilde hem niet te snel laten draaien i.v.m. warmte-vorming. Je moet echter iets kracht zetten en ik miste het gevoel in je vingers wat je wel hebt als je een polijstpapiertje of middel in je handen hebt. Dus vandaar dat ik er vanaf gestapt ben. Het zal dus best, met de juiste hoeveelheid lef, goed kunnen werken.
Python66

Berichtdoor Python66 » 31 Dec 2012, 00:47

Sorry Giel,
ik was vergeten om deze tekst te plaatsen.
Ik heb deze via PB naar een collega-bouwer gestuurd op een ander forum, aangezien hij met hetzelfde dilemma zat...

Ik ben destijds begonnen met een EH-101 Merlin, hierin moesten de ruitenwissers van het model gesneden worden en vervangen worden met PE. Ook ik zag het helemaal niet zitten om dit uit te voeren, maar toch gedaan. Nadat ik de wissers had weggesneden, voorzichtig opgeschuurd en daarna onder dompelen in P+ zag het er schitterend uit. Zo erg, dat afgelopen jaar op de ESM in Nieuwegein iemand een opmerking maakte over het glas van mijn Merlin. Die glimt zo mooi en helder... reden is dus P+ en tegenwoordig gebruik ik het vaker.

Het is redelijk eenvoudig... maar wel eng :mrgreen:
Gebruik een nieuw mesje. Eerst schraap je voorzichtig met het snijblad de naad van je model. Voel goed met je nagel of je nog iets voelt van de naad. Vooral daar waar het glas over gaat in het frame is het lastig om dit goed weg te halen... en achteraf ga je dit zeker terug zien. Dus beter 10x voelen en niets meer voelen, dan 1x te weinig
Als je niets meer voelt, pak je fijn schuurpapier waarmee je heel zachtjes de geschraapte deel schuurt.. let op dat je goed ronde bewegingen blijft maken. De doffe plek zal ook iets groter worden, maar dat is niet erg.
Hierna doe je hetzelfde nog een keer met nog veel fijner papier... oftewel je polijstpapier. LET OP: Geen kracht zetten, gewoon zachtjes over je model glijden.

Wanneer je dit hebt gedaan ziet alles er dof en lelijk uit. Het lijkt te mislukken, maar geen paniek :rofl01:
Gebruik een polijstpasta, zoals goedkope witte tandpasta, Tamiya polish of zoals ik gebruikt heb Commandant. Met een oude stoffen doek, bijv. T-shirt poets je je hele glazen onderdeel er mee in. Lekker lang poetsen en vooral niet teveel kracht zetten want dan breekt je glas doormidden en heb je een groter probleem. Gewoon lekker tussen je vingers oppoetsen.
Hierna met een droge doek verder oppoetsen en schoonmaken.

Wanneer je denkt dat je het nu wel zo voor elkaar hebt, leg je er een druppel water op. Als je door het water helder door het glas kunt kijken, ben je op de goede weg.

Vul een klein bakje met Parket + .
Met een pincet pak je voorzichtig je canopy aan een punt en dompel je het onderdeel helemaal onder in de P+.
Voorzichtig schudden met je onderdeel is aan te raden omdat er soms wat luchtbellen in je P+ kunnen ontstaan. Wanneer je het onderdeel uit de P+ haalt, even de dikke druppels onderaan de rand van je onderdeel tegen een tissue of keukenpapier duwen. Deze 'trekt' de overtollige P+ van je onderdeel, anders krijg je druipers. Leg vervolgens het onderdeel op een stuk keukenpapier om lekker uit te laten lekken en uit te harden. Controleer of je glas (glas)helder is geworden en of er geen luchtbellen in zijn gaan zitten.
Mocht dit wel het geval zijn, direct weer onderdompelen in de P+. Wanneer je krasjes ziet, direct je canopy afwassen onder water of schoonmaken met Glassex. En de polijst procedure opnieuw uitvoeren.

Het is een kwestie van gewoon doen.
Heel veel succes en ik hoop dat bovenstaande je kan helpen !!
Python66

Berichtdoor giel » 31 Dec 2012, 15:41

Het is magie heb het net gedaan met de zenuwen in me lijf. Maar het is gelukt post snel ff foto resultaat
giel

Terug naar In De Lucht