Airfix P-40 Tomahawk 1/72

Airfix P-40 Tomahawk 1/72

Berichtdoor Python66 » 12 Dec 2012, 00:18

Enige tijd geleden had ik een cadeautje ontvangen vanuit Engeland. Het model kreeg ik gratis en voor niets bijgeleverd.
Het was een Airfix 'Starterset' van de Curtiss P-40 Tomahawk IIB in schaal 1/72.
Dit model werd geleverd met verf en kwastje. Ik had al eens vernomen dat de verf zeer slecht gespoten kan worden, maar aangezien het mij lukt om met alles te spuiten, heb ik de proef op de som genomen.
Mijn conclusie: het lukt wel, zie het model, maar een aanrader is het zeker niet en ik zou het ook niet weer gebruiken.

Het is voor de rest een recht uit de doos, zonder toevoegingen of PE-sets.
Er is maar één uitvoering mogelijk:
Een Curtis P-40 Tomahawk, gevlogen door Pilot Officer Neville Duke, 112 Squadron, Fort Maddalena, Libië 1941

Neville Duke is een tope score geallieerde Ace in het Middelandse Zee theater. Hij heeft op zijn 22ste een score van 27 neergeschoten vliegtuigen, 2 gedeelde overwinningen, één waarschijnlijk, 6 beschadigd en 2 gedeelde op de grond. Overigens was het allemaal overwinningen, Neville is zelf ook twee keer neergeschoten.
Voor meer informatie over Neville Duke kijk op Wiki

Nou weer genoeg informatie, hierbij de foto's want daar gaat het om.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Be a king? Think not. Why be a king when you can be a God !
Python66

Re: Airfix P-40 Tomahawk 1/72

Berichtdoor Mirko » 12 Dec 2012, 08:39

Mooi gelukt hoor. Vind de P-40 sowieso een mooi model om te zien.
Hoe verwerk je de uitlaat en MG vlekken in je toestel? ziet er prachtig uit
Mirko

Berichtdoor Python66 » 12 Dec 2012, 09:39

Dank je wel !

Mirko schreef:Hoe verwerk je de uitlaat en MG vlekken in je toestel? ziet er prachtig uit

Dit kun je op verschillende manieren doen. Het kan met de airbrush, maar dan heel voorzichtig doen. Een andere manier is een druppel olieverf op de voorkant te leggen en met een doekje deze naar achteren uit te wrijven. Meest makkelijke is een Tamiya verwering setje te kopen. Hierin zitten drie kleuren en een kwastje. Hiermee kun je dit soort strepen prima maken
Python66

Berichtdoor giel » 14 Dec 2012, 23:22

Ziet er goed uit man
Hoe krijg je je decals zo mat heb al een aantal dingen geprobeerd maar ziet altijd nog iets er doorheen.

Gr. Giel
heb 70 hobby's , modelbouw en standje 69!
giel

Berichtdoor Python66 » 16 Dec 2012, 14:31

giel schreef:Ziet er goed uit man
Hoe krijg je je decals zo mat heb al een aantal dingen geprobeerd maar ziet altijd nog iets er doorheen.
Thanx Giel.
Allereerst moet ik zeggen dat de bijgeleverde decals van Cartograf zijn. Wat is daar zo bijzonder aan? Nou Cartograf is één van de betere decal makers. De decals zijn mooi dun en reageren prima op Set en Sol.
Het model is matt afgespoten met Tamiya Matt. Dit is voor mij het tweede model, na de Fennek 1/72, die ik hiermee aflak. Het is Tamiya en daarmee heerlijk om te airbrushen. Echter de verf is zo dun dat er toch na een eerste poging er wat glanzend doorheen komt. Ik los dat op om een dag later nog extra te matt-lakken en dan speciaal aandacht aan de decals te schenken. Met dit als resultaat...
Python66

Terug naar In De Lucht