P-47N 1:72 Italeri

Re: P-47N 1:72 Italeri

Berichtdoor Python66 » 11 Dec 2012, 14:06

Mirko schreef:als ik dit zo zie wil ik eigenlijk ook wel gaan pre-shaden om er iets meer diepte aan te geven
Dit zou ik je gelijk afraden. Pre-shaden werkt namelijk niet zo goed als je je modellen schildert. Deze techniek komt veel beter tot zijn recht als je je modellen spuit met een airbrush.
Het is namelijk de bedoeling dat je met pre-shading een donkere kleur door je bovenliggende kleur laat 'schijnen'. Aangezien je met een airbrush een heel dun laagje spuit, komt de onderste donkere kleur er nog doorheen. Bij het schilderen wordt dit effect vaak teniet gedaan omdat dit veel beter dekt.

Daarnaast is pre-shaden op zilver vrij zinloos aangezien de zilver nauwelijks tot geen onder kleur door laat.

Wat je nog wel kunt doen is een pinwash toepassen. Hierbij vul je de paneel lijnen met een donkerdere kleur. Hierdoor krijgt je model ook al wat diepte.
Deze techniek komt het best tot zijn recht als je het model een glanslaag hebt gegeven, aangezien de verdunde verf (pinwash) dan mooi door de lijn vloeit.
Let wel, ook hiervoor geldt dat je paneellijn niet vol moet zitten met verf. Dus ook deze techniek werkt iets beter als je model is gespoten met een airbrush.

Succes en bij vragen merken we het wel.
Be a king? Think not. Why be a king when you can be a God !
Python66

Berichtdoor Mirko » 11 Dec 2012, 14:29

dat zijn eerlijke antwoorden waar ik iets mee kan! bedankt.
hou het voorlopig maar bij netjes bouwen en zo goed mogelijk passend krijgen dan :)
Mirko

Berichtdoor Python66 » 11 Dec 2012, 15:20

Mirko schreef:hou het voorlopig maar bij netjes bouwen en zo goed mogelijk passend krijgen dan :)
Dat is de basis en natuurlijk altijd goed om dit goed onder de knie te hebben.
Wat betreft de pre-shading: probeer het eerst eens uit op een test stukje. Kijk eens of je de pre-shading terug ziet. Zou jammer zijn als je een heel model hebt gedaan en vervolgens er niets meer van terug ziet.
Python66

Berichtdoor white-chief » 11 Dec 2012, 16:12

Python66 schreef:
Mirko schreef:als ik dit zo zie wil ik eigenlijk ook wel gaan pre-shaden om er iets meer diepte aan te geven
Dit zou ik je gelijk afraden. Pre-shaden werkt namelijk niet zo goed als je je modellen schildert. Deze techniek komt veel beter tot zijn recht als je je modellen spuit met een airbrush.
Het is namelijk de bedoeling dat je met pre-shading een donkere kleur door je bovenliggende kleur laat 'schijnen'. Aangezien je met een airbrush een heel dun laagje spuit, komt de onderste donkere kleur er nog doorheen. Bij het schilderen wordt dit effect vaak teniet gedaan omdat dit veel beter dekt.

Daarnaast is pre-shaden op zilver vrij zinloos aangezien de zilver nauwelijks tot geen onder kleur door laat.

Wat je nog wel kunt doen is een pinwash toepassen. Hierbij vul je de paneel lijnen met een donkerdere kleur. Hierdoor krijgt je model ook al wat diepte.
Deze techniek komt het best tot zijn recht als je het model een glanslaag hebt gegeven, aangezien de verdunde verf (pinwash) dan mooi door de lijn vloeit.
Let wel, ook hiervoor geldt dat je paneellijn niet vol moet zitten met verf. Dus ook deze techniek werkt iets beter als je model is gespoten met een airbrush.

Dit klopt hier sluit ik me bij aan, Ik heb het namelijk al een keer geprobeerd :oops: en je ziet er niks van,met de airbrush heb je wel resultaat. :D
en idd met zilver kleur zie je er bijna niks van omdat zilver bijna niks doorlaat.(Ook hier weer slechte ervaaring mee :oops:

mvg
George
"Politiek is bijna even opwindend als oorlog, en even gevaarlijk. Tijdens een oorlog kan je maar één keer worden neergeschoten, maar in de politiek telkens opnieuw."1939 Sir Winston Churchill
Gebruikers-avatar
white-chief

Berichtdoor white-chief » 13 Dec 2012, 12:55

Zo Mirko je hebt me overtuigd met dit vliegtuig dat ik er ook maar aan begonnen ben. Dus nu mag je bij mij kijken op verbeterpunten ;) :drink01: :mrgreen:
"Politiek is bijna even opwindend als oorlog, en even gevaarlijk. Tijdens een oorlog kan je maar één keer worden neergeschoten, maar in de politiek telkens opnieuw."1939 Sir Winston Churchill
Gebruikers-avatar
white-chief

Berichtdoor Mirko » 16 Dec 2012, 13:15

Nou het is zover.. praktisch af op wat hele kleine details na.
Ben best tevreden behalve over de canopy.. die kwam niet mooi uit de sprue en er zitten wat lijmresten op plus het schilderwerk na afplakken is niet geweldig.
het plakken van de decals op de romp. (de amerikaanse roundels) was echt lastig... die luchtlaten maakten het erg moeilijk.
Ook de strepen die geel en aluminium scheiden op de staart waren lastig te plakken. die op de kiel zijn dus ook geschilderd.
Een leuke kit om te bouwen en ben zelf tevreden over mijn vooruitgang.
Genoeg te verbeteren voor de volgende maar dat komt vanzelf!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mirko

Berichtdoor Python66 » 16 Dec 2012, 14:55

Volgens mijn manager ben ik erg direct en heb ik een ongezouten mening....
Dus bij deze mijn ongezouten mening :geek:

Wauw, voor één van jouw eerste modellen heb je hier echt een prachtige Thunderbolt neer gezet.
Dat meen ik echt. Ik zie best wel puntjes voor verbetering, maar deze vergeleken met je vorige modellen heb je geen stappen voorwaarts gezet, maar gigantische sprongen.

Wat ik als eerste zie is de zwarte lijn op de staart. Deze is niet helemaal strak en valt direct op op het geel.
De gele punten op je propellor: ik kan niet zien op de foto of deze mooi gelijk van grootte zijn en of deze strak zijn, maar gebruik een stukje tape als je deze gele punten schildert.
Daarnaast zie ik een Star-and-Bars (US insignia) mogelijk verkeerd om zitten op de vleugel. Nu weet ik dat er in WW2 ook vliegtuigen echt zo hebben rond gevlogen, dus geheel fout kan ik het niet noemen. Ik kan alleen zo even geen foto vinden van zo'n toestel.
Wel heb ik een foto kunnen vinden van een F-106 Delta Dagger
Afbeelding

Ik denk dat je echt hier een prima en mooi model hebt neergezet. Je hebt, zo te zien, weer veel geleerd en tips in de praktijk gebruikt. Hartstikke goed gedaan. Ik kijk nu al uit naar je volgende model hoor.
Python66

Berichtdoor Mirko » 16 Dec 2012, 15:53

Ja je hebt helemaal gelijk met de zwarte streep op de staart. Die heb ik moeten schilderen omdat de decals op het verticale vlak helaas stuk waren.
Wel masking tape gebruikt maar toch is de verf iets gaan lopen. Ik ga dit nog bijwerken met een beetje geel.

Wat betreft de insignia op de vleugel. toen ik de foto bekeek viel het me ook op. irriteert me mateloos dat ik daar niet naar gekeken heb maar ja het zit nu al vast :(

Ik ga nog 1x voor het model zitten vandeweek om de staart en wat kleine dingen proberen aan te passen en dan moet ie echt "af "zijn
Hartelijk dank voor alle tips het heeft tot zover al enorm veel geholpen
Mirko

Berichtdoor white-chief » 17 Dec 2012, 08:51

Hoi Mirko

is een gaaf modelletje geworden. ziet er mooi uit. Ik ga niet op de punten in die al geschreven zijn, maar ik heb een heel klein dingetje, Moeten de wapens niet gunmetal geverfd worden?
Voor de rest vindt ik het een supergaaf model geworden, en dan te bedenken dat dit jou derde is. Ik heb het beslist niet beter gedaan eerder slechter.

Mvg
George
Gebruikers-avatar
white-chief

Berichtdoor Poison Ivy » 17 Dec 2012, 09:58

Ik sluit me aan bij de rest. je hebt hier inderdaad voor een beginnende modelbouwer een heel mooi toestel neer gezet ( dat belooft wat voor de toekomst)
Daar je alles met de kwast doet schilderen kan ik alleen maar zeggen dat het mooi strak uit ziet. ( Ik heb mensen gezien die al 40 jaar bouwen, maar niet zo'n mooi strak model neerzetten als jij ) complimentje van mijn kant uit. Tuurlijk zijn er altijd verbeter puntjes , die hebben we allemaal. Ik zeg altijd ieder model heeft zijn schoonheidsfoutjes en dat hoort erbij , het is modelbouw/ hobby en geen werk/dagtaak. Het moet wel leuk blijven.
Als ik al naar je cockpitglas kijk, dan denk , nou dat ziet er niet slecht uit hoor, (dan kom ik er weer uit wat ik hierboven schreef over 40 jaar bouwen).
Ik zou zeggen, gewoon zo lekker doorgaan, hier leer je alleen maar van, want ik weet zeker dat je de volgende keer de ster recht heb zitten :lol: dat was mij namelijk met mijn eerste vliegtuig ook gebeurt :lol:

Groetjes Rika
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Poison Ivy

VorigeVolgende

Terug naar In De Lucht